Communicatie

Hoge klanttevredenheid door goede communicatie

Het succes van SUDS is mede bepaald door intensieve communicatie en het realiseren van een loyaliteitsprogramma.

Het meerderendeel van de deelnemers is tevreden tot zeer tevreden.

Criticasters
Tevredenen
Promotors

Quotes van deelnemers

communicatie en service is
super geweest, mooi project,
zelfs ik ben mijn reisgedrag
kritisch gaan evalueren.

Leuk project geweest. Ben
gaan fietsen om de spits te
mijden en daardoor zelfs van
het roken af gekomen.
Km tellertje bij de fiets gekocht,
totaal toch 6000 km gefietst.
Na de winter ga ik ook gewoon
weer fietsen.
Met name het puntensysteem,
waarbij gespaard kon worden
voor cadeaus, heeft er voor
mij regelmatig voor gezorgd
dat ik voor de fiets koos, in
plaats van voor de auto. Nu
dat beloningssysteem er niet
meer is, merk ik dat ik weer
gemakkelijker voor de auto
kies.
Het is ontzettend jammer dat
het is gestopt, ondanks het
feit dat je zelf verantwoordelijk
bent voor je rijgedrag en
rijtijden, gaf dit een extra
stimulans. Het feit dat je
beloond wordt om extra
moeite te doen om de spits
te mijden gaf net dat beetje
extra. Nu doe ik er minder
moeite voor en pak ik snel
dat extra half uurtje eerder
er weer bij.

Resultaten duidelijk zichtbaar in online kanalen (2014)

Website bezoek in combinatie met online acties

Knop om promotie campagne
In bovenstaande grafiek zijn een aantal SLIM uit spits communicatie acties duidelijk zichtbaar in de pieken van het website bezoek.

Midden 2014 is bijvoorbeeld de ‘Knop-om’ promotie campagne gelanceerd om eerdere SLIM uit de spits deelnemers een laatste kans te geven om opnieuw mee te doen. Niet meer door middel van camera registraties maar met behulp van de SLIM App. Hiermee konden zij opnieuw beloond worden voor het mijden van de spits.

Deelname kon ook worden voortgezet zonder de app en zonder beloning per spitsmijding. In plaats daarvan kreeg de deelnemer een nieuwe informatiedienst aangeboden.

Het doel van deze stap was tweeledig: stoppen met belonen van mensen die al langer dan een jaar (en soms veel langer) deelnemer waren op de ‘traditionele wijze’, via camera’s. En als alternatief konden traditionele deelnemers met cameraregistratie alsnog overstappen naar de app-gebruikersgroep met behoud van beloningen tot eind 2014.

De op camera gebaseerde spitsmijdmethode krijgt op deze manier veel minder prioriteit in het project ten faveure van de meer strategische app-gebaseerde methode. Dit was een belangrijk project-doel.

Werving eindsprint
In de periode augustus-december 2014 is een eindsprint ingezet. Door gecombineerde inzet van een verbeterde SLIM App, een groot aantal bonuschallenges en gerichte communicatie is de aandacht van de deelnemers sterk toegenomen. Met name in deze fase is de binding aan het programma versterkt.

Aantal verstuurde e-mails/nieuwsbrieven in 2013 en 2014

Opmerkelijk is dat van van de verstuurde email-nieuwsbrieven er meer dan 50% actief geopend werd. Dit geeft aan dat deelnemers geinteresseerd zijn in specifieke aanbiedingen die met de email-nieuwsbrieven werden gedaan. Ook het direct doorlinken naar speciale acties gaf een hoge respons van ruim 13%.